صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::مقالات
::حجاب و عفاف در آثارشعرا و نویسندگان
::جايگاه مناظره و مباحثة ارزش‏مند در نهضت آزادانديشي
::مسألة شرّ در نگاه فلسفي امام سجّاد ( ع )
::پیامبر ( ص ) و عدالت اجتماعی
::پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزشی زنان
::سیره عملی پیامبر (ص) در اخوّت اسلامی
::ادبیّات میراث دار ارزش های اخلاقی و اجتماعی
::گلایه ها و شِکوه های ملّا محمّد تقی ناهیدی
::نقش رهنمودهای امام خمینی (ره) در پیوند عاشورا و قیام 15 خرداد
::انسان در منابع اصيل اسلامي ( قرآن و حديث )
::داستان شراره های گل
::ابوتراب جلی
::اسراف و تبذیر از منظر امام علی (ع)
::اصطلاحات قرآنی در ارتباط با الگوی مصرف
::اصلاح الگوی مصرف در بیان شاعران
::اقتصاد سالم از دیدگاه قران و ائمه اطهار
::الگوهاي رفتاري و اخلاقي از ديدگاه قرآن و پيامبر (ص)1
::امام علی(ع)، دشمن شناسی و دشمن ستیزی
::امنیت پایدار و آرامش روانی جامعه در قرآن
::اندیشه شیعی و جهانی شدن حکومت اسلامی
::تسبیح موجودات در نهج البلاغه
::اندیشه های اجتماعی و انسانی در شعر هوشنگ ابتهاج و قیصر امین پور
::جایگاه رستاخیز در اشعار شاعران ایران
::تأثیر قرآن و احادیث در دیوان شهریار
::عرفان سعدی در بوستان
::بحر طویلی در ترغیب و ترویج فرهنگ وقف در بین اقشار جامعه
::خرافه شويي در آثار استاد مطهّری
::معناشناسی «فتنه» در قرآن
::ديدگاه قرآن به نقش زن در جامعه و تاريخ
::تأثير قرآن در سلوک فردی و اجتماعی
::تأثير قرآن بر شعر تعليم
::جایگاه پیامبر اعظم (ص) در ادبیّات معاصر فارسی
::سیره ی حکومتی و سیاسی پيامبر اعظم (ص)
::اندرزهای حکیمانه ی رودکی
::اقدامات امیرکبیر در صنعتی کردن ایران و مبارزه با استعمار اقتصادی
::الگوبرداری نسل جوان از قرآن و سیرۀ معصومین
::داستان کوتاه و روی کرد نویسندگان زن شهرستان دزفول به آن
::نقش و موقعیّت زن در سیرة نظری و عملی پیامبر اعظم ( ص )
::نقش شاعران و نویسندگان در معرّفی و تعمیق منازعه ی مشروطه و مشروعه
::انفاق و روزی حلال در قرآن و احادیث
::تبیین توان مندیها، فرصت ها و تهدیدات آموزش عالی در توسعه ی فرهنگی ـ اجتماعی ایران و کشورهای منطقه
::ائمّۀ اطهار تجلّی بهترین الگوی مصرف
::حمایت های حاج ملّاعلی کنی از فقرا و ایتام
::شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منکر در رفتار ائمّه و استفاده از آنها در سالم سازی فضای فرهنگی، رشد آگاهی ها و فضایل اخلاقی
::عوامل همگرا و واگرا در اتّحاد ملّی و انسجام اسلامی
::خشونت خانوادگي، زمينه، عوامل و راهكارها
::معيارهاي تميز حق و باطل در قرآن كريم
::تربيت اجتماعي در سيرة معصومين ( ع )
::زنان نامدار شیعة عصر رضوی ( ع )
::نقش پیامبر ( ص ) در پیدایش نهضت آزاد اندیشی
::مدنیّت و مفهوم آن از دیدگاه پیامبر اسلام ( ص )
::جانبازان شیمیایی
::چشم انداز زن ایرانی و پژوهش در قرن بیست و یکم
::سیره ی فرهنگی و اجتماعی امام رضا (ع)
::عشق و محبّت از ديدگاه عرفای معاصر
::نامه ای به امام رضا (ع)
::نوآوری قرآن کریم در موضوع عصمت پیامبران و مقایسه ی آن با تورات
::بررسی جریان داستان کوتاه پس از انقلاب
::علی بن مهزیار اهوازی و ارتباط او با امامان هم عصرش
::شب عاشورا
::آزادگی و ساده زیستی در زندگی شهید مدرّس
::حقوق اجتماعی زنان از منظر قرآن
::تشويق به انديشمندي و تبيين آزادي بيان در چهار چوب قانون
::جايگاه مناظره و مباحثة ارزشمند در نهضت آزادانديشي
::انتظار و نشانه هاي ظهور
::جهاني شدن و ظهور
::ورزش از دیدگاه قرآن و احادیث و جایگاه فعلی آن در
::جایگاه زن در سیره و کلام پیامبر اعظم ( ص )
::رسالت استاد مطهّري در جنبش عدالت خواهي
::وضعیّت اجتماعی زن ایرانی از قرن 19 تا امروز و وظیفه ی او در جامعه ی معاصر ایران
::مستندات قرآنی و روایی انسجام اسلامی و برائت از مشرکین
::نقش زبان و ادبيات فارسي در اتّحاد ملّي و انسجام اسلامي
::وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و ﺷﺄن نزول و نقش آیات در انسجام اسلامی
::زبان فارسی و وحدت ملّی و انسجام اسلامی
::زبان و ادب فارسي، سند هويّت ملّي
::بررسي حقوق زنان در اسلام و كشورهاي صنعت
::سوره ی بقره در نثر عرفانی ایران
::سیره و سلوک امام علی (ع) در برخورد با مخالفان
::شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منکر در رفتار ائمّه
::قرآن و عترت (ع) و فمینیسم
::نماز در آثار نثر عرفانی ایران
::گزیده ی چند داستان کوتاه، خاطره، نمایش نامه و فیلم نامه از دفاع مقدّ
::عشق و انديشه ي امين پور در « بي بال پريدن »
::جایگاه رستاخیز در اشعار شاعران ایران
::مباني فقهي ـ حقوقي مرتبط با مسايل اقتصادي، اشتغال و استقلال مالي زنان
::سوره ی بقره در نثر عرفانی ایران
::نقش اخلاق اسلامی در تعاملات اجتماع
::وحدت امّت اسلامی از نظر امام سجّاد (ع) و ارتباط آن با دیدگاه محقّقان دین در عصر حاض
::فرهنگ ايراني
::اندیشه های میرزای نائینی در کتاب تنبیه الامّه و تنزیه الملّه
::تجلّی قرآن در آینه ی اشعار استاد بهزاد
::شیوه های الگوبرداری نسل جوان از سیره علمی و عملی عالمان دین
::معيارهاي تميز حق و باطل در قرآن كريم
::مصادیق نوآوری و شکوفایی از منظر قرآن کریم
::نقش زن در تحکیم خانواده با تکیه به رفتار حضرت فاطمه (س) در زندگی خانوادگی و نمونه ای از اشعار فارس
::نوآوری در راهکارهای تبلیغی مباحث مهدویّت در جامعه و جهان معاصر
::شناخت توسعة فرهنگي از نگاه امام علي (ع) در نهج البلاغ
::امام حسين (ع) احياگر سياست پيامبر (ص
::مفاهيم اجتماعي در شعر معاصر و كهن
::قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر
::نماز و نیایش
::نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها
::جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهادی
::بررسی علل شیوع ضدّ ارزش ها از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه
::قرآن و بهداشت تن و روان
::نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)
::مضامین قرآن در دیوان صباحی بیدگلی
::قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر
::نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها
::دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن
::بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جل
::حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) بهترین الگوی زنان جهان
::کرامت و عزّت انسانی، سعادت و کمال در نهج البلاغه
::جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهاد
::نقش تعلیم و تربیتی شادی در انسان از دیدگاه قرآ
::رباعی
::سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی
::پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي
::نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن
::همسر آزاري و خشونت خانواده
::« عدالت و ارزش‏هاي انساني در عصر جهاني شدن »
::مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه
::کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی
::« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »
::زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام
::ویژگی های بارز شهید ثالث
::رسالت استاد مطهّري در جنبش عدالت خواهي
::قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
::قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
::بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی
::کتاب ها


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: زهرا خلفی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 118
بازدید دیروز : 98
بازدید هفته : 338
بازدید ماه : 336
بازدید کل : 109675
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من زهرا خلفی خوش آمديد .لطفا جهت ترویج هرچه بهتر دین مبین اسلام و آشنایی جوانان عزیز میهن اسلامی با قرآن و اهل بیت و همچنین کتاب و مقالات چاپ شده این وبلاگ را به دوستان خود معرفی کنید.همچنین برای هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد .


زن در قرآن (انگلیسی)

In the name of God

 

Women Social Rights in Koran  

By: Zahra Khalafi

Member of science board Of Dezful Azad University

 

 

Abstract:

             Islam is the first school that known woman in social, ethical and juridical as a complementary of human life .Women have the main role in Islamic society. 

 There are more than ten surasof Koran about women and their rights. During the history, whenever Islam ruled over society, women were in science, literature and in social roles showed the greatest skills.

Islam is a kind of religion that its prophet has an allegiance with women. It shows that there is a right for women for having a kind of participation in their society.

Koran notes us in social issues .It says: Having a good commerce with women and give a chance to women as men in your society and if you don't like that have a place in your society do that, because it may has a great welfare within.

Koran believed that men ate estate on their work and income and capital and so do women. It says: everyone (men or women) will impart from own inception.

Koran believed that men and women have the same right and its general directions belong to both men and women. It never divides men and women that we could any concepts from Koran point of view women are down, faulty or have corrupt idea. In two signs of ''consulting'' sure it's clear that tradition and consultation are no limited to men but it include all Moslems include men and women.  

Therefore, Islam has the same law between men and women and performing those roles is obligatory for women.

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، ،
:: برچسب‌ها: زن در قرآن,

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 23 خرداد 1396


بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی

 

چکیده :

ذکرهای ذوق آفرین قرآن جذبه ی شورانگیزی است برای شکوفاندن اندیشه ها و استعدادهای انسانهایی که از شهد سرمست آیات تابناک متموّج و متأثّر گشته، به سرودن اشعاری متناسب و مرتبط با آن کلام شگرف زبان می گشایند، هرچند که اگر تمام انسانها با تمام توش و توان همدست گردند، هرگز قادر نخواهند بود که با زبان الکن خود در برابر کلام بلندپایه الهی هماوردی و نظیره گویی کنند و به قصور و نقصان خود واقفند. عالمان شاعری که گوش هوش به آیات الهی سپرده و با آفریدن اشعاری در ارتباط با آن معانی، سینه پُرصفای خود را صیقل داده اند. شهد شریفه های شرف آفرینِ قرآن به شعور انسانهای شریعت مدارِ شاعر، خیزش و انگیزش بخشیده و آنان را به سرودن اشعاری که از سینه صافی ایمان و امانت الهی آنان سخن ها دارد برانگیخته است که در این تحقیق در گذری کوتاه پیرامون اشعار آنان مطلبی چند جهت طالبان طریقت حق و خواستاران دستیابی به ریسمان استوار صراط مستقیم ارایه گردیده است.

ترجمه منظوم آیات به زبان فارسی یا به صورت ترجمه تمام آیات کتاب کریم یا ترجمه جزو سی ام و یا ترجمه یک یا چند سوره از قرآن مجید می باشد که در این تحقیق در ضمن معرّفی آن ترجمه ها، ابیاتی چند از دو ترجمه کامل کتاب هُدا را (1- قرآن نامه، مترجم امید مجد 2- قرآن مجید، ترجمه منظوم استاد عبّاس حدّاد کاشانی) مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی، ،
:: برچسب‌ها: بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در یک شنبه 19 مهر 1394


قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب

باسمه تعالی

قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب

همّت مضاعف و کار مضاعف

مقدّمه

تلاش و تکاپو از منظر تنزیل عزیز مورد تأکید و توجّه قرار گرفته است. به تعبیر کتاب کریم «... کُلَّ یَومٍ هُوَ فی شأنٍ»؛1 (او هر روزی در کار است) و این شأن شافی در درجه
نازل تر وظیفه مخلوق آن خالق است. مخلوقی که پا به عرصه ی عالم هستی گذاشته و باید برای گذران زندگی بکوشد و چرخهای اجتماع را به حرکت درآورد. برای رسیدن به یک جامعه ی پویا و پُرکار نیاز به انسانهایی است که در چشمه ی خروشانِ کار و کوشش شناور، از مرداب خُمود و جُمود روی گردانده اند. لانه عنکبوت سستی و سکون را در وجودشان منهدم و کندوی عسل جوشش و آشوب خوش را در سینه ی پُرصفای خود ساخته اند. راکبانی که مرکوب سبک سیر و سبک بال همّت بی تعلّل خود را می تازانند و بی تأمّل «فإذا فَرَغتَ فانصَب»؛2 (پس تو چون از نماز پرداختی برای دعا همّت مصروف دار) را برگزار می کنند. انسانهایی که گرم پویانه گام برمی دارند و تمام توش و توان خود را برای ایجاد آرمان شهری از فضایل و زیبایی های زندگی صرف می کنند زیرا به این آیه «وَ اَن لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ماسَعی»؛3 (برای آدمی جز آنچه به سعی خود انجام داده، ثواب و اجری نخواهد بود). واقفند و می دانند که آن روز «و أَنَّ سَعیَهُ سَوفَ یُری»؛ (و البتّه انسان پاداش سعی و عمل خود را به زودی خواهد دید.) فرا خواهد رسید و قلبهای تپنده و تلاشگر از قلبهای فسرده و یخین بازشناخته می شوند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب ، ،
:: برچسب‌ها: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب ,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در پنج شنبه 16 مهر 1394


قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب

باسمه تعالی

قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب

جهاد اقتصادی

 

چکیده :

نام گذاری سال 1390 از سوی مقام معظّم رهبری به نام جهاد اقتصادی سبب تسریع انجام کارها در جهت رفع مشکلات و رسیدگی مطلوب تر به امور مردم و عمران و آبادی کشور است. با تأسّی از قرآن، سنّت پیامبر و ائمّه اطهار و بزرگان دین، مسؤولان باید با برنامه ریزی منسجم و فشرده و به کارگیری تمامی پتانسیل های موجود در رسیدن به این هدف تلاش و جهاد اقتصادی را در رأس امور مهم قرار دهند.

در چشمه سار قرآن و سیره معصومین آبهای مَعین تلاش و تکاپو می جوشد و سیران دارد و فسردگی و انجماد را در آن راهی نیست. سرو راست رُسته صحیفۀ صدق بالنده و بال گشوده صحنه گیتی را می نوردد و می پیماید و لحظه ای از پرواز در آسمان زندگی باز نمی ایستد. شاهباز تیزپرواز همّت بلند معصومین در سیر و پرواز خود درنگ و توقّف نمی کند و لحظه ای از زندگی را به بیهودگی سپری نمی نماید.

این بررسی در پی آن است که مشخّص کند که دیدگاه شریعت شخیص اسلام (قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین) در ترغیب و ترویج جهاد اقتصادی چیست و نحوه عمل کردن آن چگونه است. برای دستیابی و کاوش در این امر عظیم به عروة الوثقای قرآن و سنّت چنگ می زنیم و با غوّاصی در اقیانوس سترگ آنان به صید صدفهایی چند می پردازیم و مروارید سعی و سیر آنان را به رشته سخن می کشیم.

 

کلمات کلیدی : قرآن، جهاد اقتصادی، خداوند، جامعه، انسان، سوره

 

                                من ا... التّوفیق

                    زهرا خلفی

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quran, Nabavi method, imams and religious authorities in protect, Promote and encourage economic campaign jihad

 

Abstract:

Labeling this year (1390) as economic campaign jihad from the leader results an acceleration in removing problems and move pleasant probing to people's affairs, development and prosperity of the country. By following holy Quran, prophet's tradition and religious authorities, the responsibilities should attempt to achieve this goal by a coherent and serious schedule also using all the available potentials and put the economic campaign jihad in the head of affairs. Straggle and effort are like the pure water that gushes out of Quran and religious authorities spring, it's flowing and there is no frigidity or dejection in it. The truth book is like at all tree, and as a swift-winged bird traverses all the world and doesn't stop from flying in the sky of life. Fast flying Eagle of high ambition authorities goes around in a non-stop state and also doesn't waste life time as futility at all. This study determines what the viewpoint of important Islam religion (Quran, Nabavi – method and religious authorities) is in persuading and promoting economic campaign jihad and how it operates. To access and search about this important issue, we'll scrabble to the reinforced handle of holy Quran and by diving in the enormous ocean of them we'll catch some oysters and explain their pearl of effort and motion.

 

Keywords: Quran, Economic Jihad, God, Society, Man, Chapter

 

                   Zahra khalafi

Member of scientific group of Azad university of Dezful

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب ، ،
:: برچسب‌ها: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب ,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در پنج شنبه 16 مهر 1394


ویژگی های بارز شهید ثالث

باسمه تعالی

ویژگی های بارز شهید ثالث

سپیدار وجود شهید ثالث از شکوفه های با طراوت اخلاقی و انسانی پُر گشته و شخصیّت بلند پایه ی این شهید شیعی در میان این شکوفه ها، موّاج تر و نمایان تر نمایان می گردد. عقیده و جهادی را که امامش حسین (ع) آن را حیاتی و جاودانی می داند، در تار و پود وجودش جریان
می یابد و رسالت انسانی خویش را در راه ایمان و اندیشه بر کرسی ظهور می نشاند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، ویژگی های بارز شهید ثالث، ،
:: برچسب‌ها: ویژگی های بارز شهید ثالث,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 13 مهر 1394


زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام

در بيش از ده سوره از قرآن مجيد مسايلي مربوط به حقوق و مقام زنان هست و در طول تاريخ اسلام هر وقت اسلام به معناي راستين وجود داشته و بر جامعه حكومت مي‌كرده، زنان نيز در رشته‌هاي علمي، در زمينه‌هاي ادبي و در نقش‌هاي اجتماعي بزرگترين استعدادها را نشان داده‌اند.

زن مسلمان مي‌تواند نقش سياسي ، اجتماعي، نقش و وظايف مادري، تشخّص و منزلت علمی ، فرهنگی باتأکید تربیت نفس ، نقش دفاعی و اقتصادی را در جامعه‌ي خود را دارا باشد و با حضور مثبت و سازنده و فعّال خود در جامعه، در تكامل جامعه‌ي اسلامي گام بردار. حضور فعّالانه و پيش قدمانه‌ي او در مسائل سياسي ، اجتماعي جامعه‌ي اسلامي و سازندگي كشور و هم چنين حضور غير مستقيم او در تمامي زمينه‌ها و در صحنه‌هاي مختلف علم و فرهنگ و تعليم و تربيت، اقتصاد و جنگ همه در جهت و هدف تأمين استقلال و آزادي جامعه‌ي اسلامي و طرفداري از مظلومين به تبعيّت از پيامبر اسلام (ص) و ائمّه‌ي معصومين(ع) و تحقّق ارزش‌هاي انساني، اسلامي و در نهايت براي حصول مقاصد الله است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام ، ،
:: برچسب‌ها: زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 17 شهريور 1394


« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »

باسمه تعالي

 

« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »

                                  واعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جمیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا 1

در عصر حاضر که مستبدان و اَبَرقدرتان جهان تلاش می کنند که جهان اسلام و مسلمین را در زیر یوغ استعمار و استبداد، خرد و نابود سازند، در این زمان حسّاس که امپریالیسم شرق و غرب          می کوشد سلطه و قدرت خود را با نمایش تسلیحاتی بر مسلمین جهان عرضه نماید و با صدور سرمایه به کشورهای زیر سلطه و کشمکش بر سر تسلّط بر آنها پیشرفت نظام سرمایه داری و قدرتهای مالی و انحصاری خود را نشان دهد، ملّت های اسلام باید یکی شوند و دست در دست هم، زنجیروار اجازه ندهند که سلسلة وحدت از هم بپاشد و باید در برابر اجانب و عمّال اجانب با ایمان راسخ و اتّکال به خدا مقاومت ورزند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، « انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »، ،
:: برچسب‌ها: « انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 17 شهريور 1394


کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی

باسمه تعالی

کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی

مقدّمه

یکی از انواع تمثیل، پارابل « Parable » یا مَثَل گویی و مَثَل گذراندن است. پارابل روایت کوتاهی است که در آن شباهت های ضمنی امّا مفصّل و دقیق و جزء به جزء با اجزای یک عقیده یا آموزه وجود داشته باشد. یعنی همین که روایت را می خوانیم خود به خود متوجّه ی یک اصل یا عقیده ی اخلاقی
می شویم. پارابل در قرآن مجید و آثار صوفیان (مثلاً در مثنوی) فراوان است. ساختمان پارابل تشبیه است. مشبّه امر معقول یعنی اصل و شعاری است که به امری محسوس که جنبه ی روایتی بسیار کوتاهی دارد تشبیه می شود و بدین لحاظ غرض از تشبیه تقریر و تحکیم حکم مشبّه است



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی، ،
:: برچسب‌ها: کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 17 شهريور 1394


مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه

باسمه تعالي

مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه

          سيماي مهدي (ع) در آيينه ثقلين (قرآن كريم و سنّت نبوي) دو شجرة طوباي برآمده از يك ريشه مبارك‌اند . دو نور ساطع از خورشيد وحدتند . دو يار غار ، هم‌عنان و دوشادوش رسته از هاي و هوي جاهليت‌ها راه مي‌پيمايند . هر دو متعلّق به يك قانون گذارند و بي‌ترديد قرآن مجيد ، اعتقاد مسلمانان به ايدة ظهور مهدي (ع) را ـ كه از رسول اكرم (ص) متواتر است ـ با مجموعه‌اي از آيات شريفه تأييد كرده است ؛ آياتي كه بسياري از مفسران ، آنها را بر امام مهدي (ع) تطبيق كرده‌اند كه ظهورش در آخرالزّمان ، نويد داده شده است . هرگاه مطلبي از پيامبر (ص) متواتر گرديد ، ناگزير بايد پذيرفت كه قرآن كريم حكم آن را يكسره مسكوت نگذارده ، هرچند عقول ما آن را به سادگي درنيابد . زيرا خداوند متعال در وصف قرآن مي‌فرمايد : و ما بر تو اين كتاب را فرستاديم تا حقيقت هر چيز را روشن كند



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه، ،
:: برچسب‌ها: مهدويّت در قرآن , احاديث و ادعيّه,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 17 شهريور 1394


عدالت و ارزشهای انسانی در عصر جهانی شدن
 
باسمه تعالي

 

« عدالت و ارزش‏هاي انساني در عصر جهاني شدن »

 

عدالت آرماني است كه تمام انسانها در تمام دوران‏ها خواهان آن بوده‏اند. انسانها هميشه جهت تحقّق بخشيدن و رسيدن به اين آرزو كه غايت آمال بشر و نهايت خواستة عدالت خواهان است ، تلاش نموده و تا پاي جان كوشيده‏اند. گسترش عدالت و اجراي آن به مفهوم ارزش گذاري به شخصيّت انسانها و كرامت بخشيدن به مرتبة والاي انساني است. چون انسان برترين آفريده‏هاي خداوند است ، با اجراي عدالت مي‏توان ارزش و كرامت
او را ريشه‏دارتر كرد و مقام خليفه اللهي او را بر قامتش برازنده‏تر نشان داد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، « عدالت و ارزش‏هاي انساني در عصر جهاني شدن »، ،
:: برچسب‌ها: « عدالت و ارزش‏هاي انساني در عصر جهاني شدن »,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 17 شهريور 1394


همسر آزاري و خشونت خانواده

سمه تعالي

همسر آزاري و خشونت خانواده

 مقدّمه

در حال حاضر در ايران بسياري از مسايل و آسيب هاي اجتماعي در رابطه با خانواده وجود دارد . مي توان از مشكل دختران فراري و افزايش خودكشي و خودسوزي در ميان زنان و افزايش طلاق و خشونت خانوادگي نام برد . به احتمال زياد شرايط زندگي در خانواده ها مشكلاتي براي اعضاي خود به وجود مي آورند ، براي حلّ مشكلات خانوادگي نمي توان تنها به پند و نصيحت يا نظارت بر رفتار افراد اكتفا كرد ، بلكه در عين حال بايد به رابطة متقابل ميان جامعه و خانواده نيز توجّه داشت . اگر ساختار جامعه بر اساس اقتدار و نابرابري ميان اعضا شكل گرفته و قوانين ، آداب و رسوم باورها و نگرش هاي اجتماعي سلسله مراتب موجود را تأييد كنند ، بازتاب آن در خانواده نيز مشاهده خواهد شد و اقتدار و نابرابري و استفاده از خشونت براي پيشبرد اميال فرد مقتدر و خانواده به عنوان رفتاري طبيعي در نظر گرفته مي شود .



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، همسر آزاري و خشونت خانواده، ،
:: برچسب‌ها: همسر آزاري و خشونت خانواده,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 17 شهريور 1394


نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن

 

باسمه ‏تعالي

 

 نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن

 

قرآن كريم از رهگذر فراخواندن عقل به تأمّل در پديدارها و از رهگذر بيان و گفت و گوي پيامبران با اقوام خود و حتّي با سركشان و گردن افرازان ، الگوهايي شايسته از فكر و انديشه و آزادي بيان فراروي نهاده است و گفت و گوهايي كه از پيامبران به تصوير مي‏كشد، خود به روشني نمايان گر اتّكا به عقل به عنوان راهنما و راهبر از سوي پيامبران است ، در حالي كه در آن سوي ستمگران و سركشان از منطق قدرت و زور به عنوان سلاح نهايي خود بهره مي جويند و هرگاه چاره انديشي هايشان راه به جايي نمي بُرد و قافيه بر آنان تنگ مي آمد ، به اين سلاح پناه مي بردند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن، ،
:: برچسب‌ها: نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 17 شهريور 1394


پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي

باسمه تعالي

                    پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي

کلید واژه ها : سیّد جمال الدّین اسد آبادی ، اسلام ، وحدت ، اتّحاد ، اختلاف ، کشور ، ملّت ، مسلمان

سيّد جمال‌الدّين در بيداري ملل شرقي و آگاهي آنان در برقراري وحدت اسلامي و نهضت علمي و ادبي با جان‌بازي‌ها و ايثارگري‌ها كه از خود نشان داد، حقّ خود را نسبت به اسلام تا پاي جان ايفا نموده و در پيشبرد انديشه و افكار مسلمانان در سمت و سوي اسلامي حقيقي و ناب سر و دستار خود را در راهي خطير و هولناك از كف داده و در مسيري گام برداشت كه پيشوايان و هاديان دلسوز و فداكار به آن طريق دَين خود را در راه ايمان و عقيده‌ي اسلامي ادا مي‌نمايند. او در كشورهاي ايران، هند، مصر، افغان و تركيه، نهضت متعالي خويش را كه مؤلّفه‌هاي وحدت، دين، علم و ادب را در بر مي‌گيرد، آن گونه عرضه نمود كه امروزه ايرانيان او را ايراني، افاغنه او را افغاني و بالاخره مصريان و ترك‌ها بيش از ديگران او را ستايش و نيايش مي‌كنند. او با پرتو درخشان خود در آسمان مشرق زمين جرقّه‌اي حيات زا و پُر طراوت و روح بخش در كالبد نيمه جان مسلمانان قشري و متحجّر كه از مسير اصلي اسلام منحرف گشته بودند ، برافروخت و آسمان تيره
 بي اختر تابناك اسلام واقعي را فروزان نمود. او با نداهايي رسا و فريادهاي بيداري ، شرق خفته در خوابگاه غفلت و بي‌خبري را بيدار نمود و مستي و مخموري را از وجود آنان زدود.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي، ،
:: برچسب‌ها: پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در سه شنبه 16 شهريور 1394


سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی

باسمه تعالی

سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی

واژه های کلیدی : پیامبر ( ص ) ، محمّد ، رسول خدا ، سعدی ، سوره ، آیه ، کلّیّات ، شعر ، نثر ، قرآن

شاعران و نویسندگان از دیر باز به توصیف و تفسیر سیما و سیرة پیامبری پرداخته اند که اُسوة حسنه و مقتدایی نیکوست و دارای جمیع خُلق های شایسته و زیباست . پیامبری با ابعاد گوناگون که هم از احکام اجتماعی ، اقتصادی سیاسی ، روابط فردی و جمعی ، تلاش برای بهبود حیات مادّی ، برخورداری از اجتماع ، آزادی ، تمدّن ، علم ، ثروت ، لذّت و زیبایی و هم از کمال نفس ، دعوت به عبادت و عبودیّت ، صبر ، عشق به خدا ، روشنایی دل ، صفای روح و کسب کمالات معنوی سخن گفت . پیامبری که به تمام پدیده های خلقت دل می سوزاند و با دید الهی به همه چیز می نگریست . عاشق رستگاری انسانها از چاه ظلمت ، از گرداب نادانی ها و تحجّرها ، از تعصّب های باطل و افراطی ، از افکار پوسیده و قشری و فسیل شده بود . در جهت هدایت انسانها زجرها کشید و محنت ها چشید و خود در این مورد فرمود : « هیچ پیامبری چون من آزرده و اذیّت نشد . » او آمده بود تا انسانهای مظلوم و ستمدیده را که در زیر یوغ استبداد ، نژادپرستی ، ثروت اندوزی ، تکبّر و خودخواهی و ستم پیشگی ، خُرد و نابود می شدند ، نجات بدهد و زنجیرهای خواری و خفّت ، بردگی و ذلّت را از پای انسانهایی پاره کند که با آنان همچون حیوانات رفتار می کردند و آزادگی و اندیشه و اراده را از آنان سلب کرده بودند



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


رباعیات

باسمه تعالی

رباعیات

با توجّه به سورۀ دهر (انسان) رباعیّات زیر تقدیم می گردد.

ای سُندس خُضر بر تنت جلوه کنان

 

ساقی بدهد شراب جان عشوه کنان (1)

نان را بدهی اسیر و مسکین و یتیم (2)

 

با چاه بگـو درد دلت شِکـوه کنان

 

(1) : اشاره دارد به آیۀ 21 سورۀ دهر

(2) اشاره دارد به آیۀ 8 سورۀ دهر

 

در گِـرد تو وِلـدان چون لؤلؤِ مَنثـور(1)

 

در پیش تو جامی، از شربت کافور(2)

چون سیر کنی اسیر و مسکین و یتیم(3)

 

سیراب شوی ز چشمۀ آب طَهـور(4)

 

(1) : اشاره دارد به آیۀ 19 سورۀ دهر

(2) : اشاره دارد به آیۀ 5 سورۀ دهر

(3) : اشاره دارد به آیۀ 8 سورۀ دهر

(4) : اشاره دارد به آیۀ 21 سورۀ دهر

 

                                                                      من ا... التّوفیق

                                              زهرا خلفی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول

     شب 21 رمضان 1428 هـ.ق

    برابر با شب 11 مهرماه 1386

 

باسمه تعالی

 

رشادت را تو پروردی تو عبّاس

 

دو دستت را فدا کردی تو عبّاس

جوان مردی شده شرمنده ی تو

 

به نام ایزد عجب مردی تو عبّاس!

 

بـه امـواج فـریبنـده نظـر کـرد

 

کـف آبـی گـرفت و دست تـر کـرد

چـو یـاد طفلکـان تشنـه افتـاد

 

بریخت آن آب و از خوردن حَذَر کرد

 

بنـازم سـاقـی تـشنـه لبـم را

 

سرشک خون فشانم امشبم را

به ایثار و جوانمردیت سوگند

 

بیـا بشنو تـو یارب یا ربـم را

 

 

                                                                           من ا... التّوفیق

                                                      زهرا خلفی ـ مدرّس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول

                                                                          30/6/86

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، رباعی، ،
:: برچسب‌ها: رباعیات,

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)

باسمه تعالی

نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)

مقدّمه

نماز نهال نیکی ها را در دل انسانها پرورانده، سدّ سدیدی در برابر پلیدی و پَلَشتی ها
می افکند. ریسمان استوار دوستی و صفا میان مسجود و ساجد، نماز و نیایش است. نماز نشان گر نیازمندیهای مملوک به مالک و مظهر عبودیّت و اظهار خضوع و خشوع بنده مسکین و مستکینی است در برابر قادر و قاهری مقتدر. نماز والاترین مرتبه ی سپاس و ستایش مرحوم از رحیم است. نماز عالی ترین عامل انسانیّت است که انسان را از رکود و خمود و سکون به تموّج و تحرّک وا
می دارد. نماز معراج مؤمن است و او را از زندان تنگ ناسوت در اقیانوس بیکران لاهوت غوطه ور می سازد. نماز پرواز روح است از دنیای نفسانی به مبدأ هستی و در این پرواز، منیّت ها در مرداب فنا غرق شده، انسان سبکبال و سبک سیر در سپهر سرمدی بال و پر می زند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)، ،
:: برچسب‌ها: نماز از نظر قرآن, پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع),

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


نقش تعلیم و تربیتی شادی در انسان از دیدگاه قرآن

باسمه تعالی

نقش تعلیم و تربیتی شادی در انسان از دیدگاه قرآن

مقدّمه

صحیفه سرمدی سلطان هستی، سوق دهنده انسانها به سمت و سوی سماء سرفرازی و سعادت است. درخشش این شمس شایق چشمه دل دوستداران داور دایم را طرب و طراوت و دریای دیده آنان را بصیرت و بینایی می بخشد. کتاب کامل کردگار یگانه کتابیست که می تواند آرمانهای انسان را در همه ابعاد عبادی، سیاسی، اقتصادی، قضائی، تربیتی، علمی، اخلاقی، فرهنگی و هنری در کامل ترین شکل برآورده ساخته، او را به متعالی ترین رتبه رشد و رویش نایل گرداند. قرآن باقی دارای جامعیّت، جاذبه، فصاحت و سلاست و بلاغت، ایجاز، درون ساخت پیوسته. دلایل عقلی در زمینه عقاید، احکام متین و استوار بر اساس خواسته های بشر، بحث های بی نظیر و بیدارگر و تکان دهنده ی تهی از هر گونه خرافه پرستی، مسایل علمی و عملی، تنوّع مطالب، عدم تناقض در آیات، صراحت و قاطعیّت، وسعت معانی، سهل ممتنع، ابتکار و استقلال و ... است. با غوّاصی در دریای بی کران کتاب هدایت حق، مروارید «شادی» را به سلک سطور می کشیم و قطره ای از اقیانوس ستُرگ کتاب وحی را مورد بررسی قرار می دهیم.

واژه «شادی» در تنزیل عزیز به اَشکال و مفاهیم گوناگون به کار رفته است که در بخش های مختلف با ذکر نقش تربیتی آنها در انسان به بیان آن موارد که هدف موردنظر این پژوهش است،
می پردازیم.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، نقش تعلیم و تربیتی شادی در انسان از دیدگاه قرآ، ،
:: برچسب‌ها: نقش تعلیم و تربیتی شادی در انسان از دیدگاه قرآن,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


نقش زنان در نهضت های بیداری اسلامی با توجّه به آموزه های قرآن

باسمه تعالی

نقش زنان در نهضت های بیداری اسلامی با توجّه به آموزه های قرآن

زهرا خلفی[1]

مقدّمه

زن رسالتی سترگ به گستردگی رسالت مرد، برای احیای حقوق انسانی خویش و نجات همنوعان خود از زیر یوغ استبداد و استعمار و استکبار بر دوش دارد. کتاب هُدای حق آیاتی عِلوی در مورد مسؤولیّت انسانها در قبال یکدیگر دارد و انسانها موظّفند که در آگاهی دادن و هدایت افراد دیگر در حدّ توان با تلاش و کوشایی در اجرای این امر انسانی دَین خود را نسبت به جامعه و در حدّ فراتر نسبت به جهانیان ادا نمایند. فرمایش فخیم فرقان وظیفه زنان را چون مردان جزء لاینفک بیداری اسلامی دانسته، نقش آنان را به عنوان بسترسازان جریان بیداری اسلامی نقشی محرّک و مهم می داند. به کار بردن واژه مؤمنات بعد از مؤمنون به عنوان اولیای بعضی انسانها که آمران معروف و ناهیان منکرند، دلالت بر این رسالت عظیم دارد.

در این تحقیق نقش زنان را در نهضت بیداری اسلامی با توجّه به آیات کریمه کتاب حق مورد بررسی قرار می دهیم.

 



[1] . عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، 09166411770- دزفول دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول دبیرخانه مرکزی khalafi_zahra463@yahoo.com



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، ، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهادی

باسمه تعالی

جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهادی

مقدّمه

جایگاه جلیل جهاد از نظرگاه اسلام جایگاهی گرانپایه و والاست. جهاد جهد و تلاش جانانه ی انسان هایی است جانفشان و از خودگذشته در نبرد با شیفتگان زر و زور و تزویر که آنان از نثار جان در راه جانان بیمی به دل راه نمی دهند. راه آنان راه حق است که حقیقت جویان جز به آن راه گام نمی گذارند و از حق جز حق
نمی خواهند. آنان در مسیر سرخ گل گلستان نبوّت سیر می کنند و از هر چه دلبستنی است جز یار حقیقی دست شسته اند. ذرّه وار به سوی خورشید حق جذب می شوند. سبکبار و سبکبال در آسمان عشق پرواز
می کنند. همه ی هستی خود را در طبق اخلاص گذاشته و به پیشگاه آن سلطان سرمدی تقدیم می دارند. جان آنان سپر دفاع از اسلام است و در برابر امواج حوادث صبورانه ایستادگی می کنند. آنان با چنگ زدن به
عروة الوثقای الهی، سلسله های استکبار، استبداد و استعمار را می گسلند. در برابر سدّ ستم صلای صلابت سر می دهند و با شهامت شگرف حماسه ها می آفرینند و سوداگران سیاهکار را رسوا می کنند. آنان آبروی تاریخ و شرافت بخش شعور و آگاهیند. در مقابله با شقاوت و قساوت، قهرمانانه می کوشند و برای رهایی انسانها از گرداب جهالت و سردرگمی و گمراهی از نثار جان گرانمایه باکی ندارند.

این تحقیق در پی آن است که مشخّص کند دیدگاه قرآن مُبین و اهل بیت در مورد جهاد چگونه است و با چه بیانی در ارزش گذاری به این امر عظیم، پرداخته شده است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهاد، ،
:: برچسب‌ها: جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهادی,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


کرامت و عزّت انسانی، سعادت و کمال در نهج البلاغه

کرامت و عزّت انسانی، سعادت و کمال در نهج البلاغه

 

مقدّمه

«وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلناهُم فِی البَرِّ وَالبَحرِ وَ رَزَقناهُم مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلناهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفضیلاً

و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را بر مرکب بر و بحر سوار کردیم (و جهان جسم و جان را مسخّر آنها ساختیم) و از هر غذایی لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت بزرگ بخشیدیم.»1

انسان، این عالم اکبر، موجودی که خداوند از میان تمامی موجودات آسمانی و زمینی با چشم عنایت به او می نگرد و نسبت به او کرامت نموده، او را خلیفۀ خود قرار می دهد.

«وَ اِذ قالَ رَبُّکَ لِلمَلائِکَةِ اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلیفَةً ...»2

در نهج البلاغه نیز با تأسّی از قرآن کریم، از کرامت انسان از نظر کیفیت خلقت، هشدارهای حق و برحذر داشتن انسانها از خودپرستی و اغوانشدن در برابر وسوسه های ابلیس، آزمایش های حکیمانه خالق از اشرف مخلوقات خود، عوامل عزّت و شوکت امّت های گذشته، کرامات و الطافی که خدا به جانشینان خود بر زمین اعطا فرموده، امدادهای الهی و حفظ انسان، انجام کارهای خطیر از انسان ضعیف، اختیار و آزادی و حرّیت و ... سخن به میان آمده است که در این تحقیق به روش کتابخانه ای از آب مَعین و وسیع اقیانوسی سترگ و سرمدی سخنان ثمین حضرت علی (ع) قطره ای چند برداشته، آن را مورد بررسی و توجّه قرار می دهیم. هر چند که این وجیزه شراره ای بیش از شعشعه ی شمس شایق نهج البلاغه نخواهد بود.

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، کرامت و عزّت انسانی، سعادت و کمال در نهج البلاغه، ،
:: برچسب‌ها: کرامت و عزّت انسانی، سعادت و کمال در نهج البلاغه,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) بهترین الگوی زنان جهان

باسمه تعالي

حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) بهترین الگوی زنان جهان

مقدّمه

آسمان ستاره باران سیره و سلوک حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)، الگوی گرانپایه و تعالی بخشی است برای زنان جهان که با تأسّی از آنان می توانند اساس زندگی خود را پی ریزی نموده و به سمت و سوی ساحل سرفرازی و رستگاری سیر نمایند.

زنان مسلمان با داشتن الگوهاي مفيد و درخشنده همچون حضرت فاطمه (س) و زينب (س) متّكي به دستاويز محكمي هستند كه هرگز زوال و استهلاك به آن راه ندارد. الگوهايي كه ساحل نجات و خاستگاه سعادت و كمال بشري است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) بهترین الگوی زنان جهان، ،
:: برچسب‌ها: حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) بهترین الگوی زنان جهان,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جلی

زهرا خلفی

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

چکیده

با بررسي و تدبّر در آثار ابوتراب جلي، مي توان او را استادي مسلّم در شعر و ادب شمـرد كـه همگام با سرودن اشعار جدّ در قالب هاي غزل، قصيده، مثنوي، تركيب بند و ... در زمينه ي طنز و فكاهي نيز يكي از پيش كسوتان و طنزپردازان صاحب نام ايران است.

     سوژه های دلپذیر استاد ابوتراب جلي از ميان جامعه و مردم نشأت مي گرفت که نمونه های بارز آن را در نشریّه های نهیب آزادی، نامة اراک و نیز در کتاب های «دوالپا» و«خروس بی محل» می توان مشاهده نمود. زبان طنز او که در بسیاری از موارد زبانی سیاسی و اجتماعی است از اشعاری که در این زمینه در نشریّات چلنگر، توفیق، گل آقا و ... سروده شده است، مشخّص می گردد.

In the name of God

Reflection of social problems in poem of contemporary poet, Abootorab Jali

Zahra Khalafi

Member of scientific group of Azad university of Dezful

Abstract

With review and reflection in the works Abootorab Jali, no doubt he can be count as one of best poetry and literature masters the along with writing serious poems in the form of sonnets, ode, Masnavi, paragraph composite-tie and … in Irony and satire field one of the pioneers and well-known Iranian satirist.

Professor Aootorab jali's pleasant subjects originated from people and community that the obvious examples of them can be observed in publication "dread freedom", "Arak nameh" and in books "Davalpa" and "untimely rooster". His satire in many cases is the political and social language, that the poems in this field have been composed in Chalangar, Tofigh, Golagha publications and … .

This great teacher spent nearly seventy-five precious years of his valuable life in the service of Persian poetry and literature and he has compared with Gods of gold and power and deception. He has advocated suffering and oppressed people in his community and according what he said "satire likes the sweet glaze neutralizes the bitterness of truth" God blesses him and give his mercy.

Key words: Poetry, Journal, Golagha, Chalangar, Tofigh

 

Introduction

In vertex of Persian poetry and literature some humans shin who could add a precious bezel on the crown of Persian literature and increase its sparkle and glitter. They endeavor for alertness and awareness of humans, and mention impermissibility and deficiencies of their society with astuteness and attention in social climate, and try to pull a wave from clamorous waves of difficulties of sea society with paddle of quotation, poetry and word, and treat a pain from society pains. They aren't unfamiliar with common pain of people, they use bite pen and satire language of poetry and literature as weapon for defense of painstaking and laborious and show deprivation of mass of people and society. Their goal is crease understanding and social intelligence of people of society, sense of social responsibility compounds with nature of poet, and assists him in doing apostolate who has in regard to society.

Among this litterateurs and orators, Abootorab Jali "Dezful's thinker" can obtain this goal with social poetry and satire writing and keen pen, although in the way of this desire was imprisoned for some times and tested Savak poison. He cooperates with two critical and humor newspaper by the name of "Chalangar" and "Tofigh", and writes some article and critical poetry to fight against cruelty and autocracy.

Complaint about his time and tendency to expression of the pains of deprived people is reflected in his poetry. He considers to excruciating life of farmer, worker, divested mass, and hard working group of society and takes notice to people pains.

Context

In "Simaye Shaeran" book writes about Abootorab Jali as below:

Abootorab son of Hosseyn, who his pen name "Khuzestanian modest" was born in 1287 solar in Dezful, and passed his life in Tehran. He is a contemporary famous poet, and had changeable life, he presented worthwhile works to world of culture and art, include:

Long versified like "Musa" and "Ebrahim" which published in 1331-34 and have been republished in this years, and "Ali and Moavieh" book, "Hosseyn Kord" and collected poems by the names of: "song", "love and chastity" -which first edition of it was in 1316 in Arak– "storm", "Mysteries of devil", "Davalpa", and "untimely rooster" which has published with introduction of seyed Mohammad Ali Jamalzadeh. [1]

Jali published most of his works in newspaper and magazines in borrowed signs as drudge, hidden, khoshe chin, Majid Kamrava, Jalil, number, vim, voice, sparks, J-Arasteh, somebody, playful, obtrusive, Mirza Kayenat, philosopher, Ali Varjeh, and the other pen name. Some of his works published in "Chalangar" which is satire and critical newspaper, and one of his works is "Ebrahim book" which is one of masterpiece of Persian contemporary poetry.

Jali is one of great and capable contemporary poets who has skill not only in satire and critical poetry, but also in compose of lyric poem. Furthermore he is master in stair writings, and his satires which were published in newspapers caused to increase their prosperity and their credit. [2]

This paper considers the reflection of social problems in poetries of this humanism poet, and studies his works in two parts, seriousness works and satire works.

A) Seriousness works

Some example of his social poetry:

-    "Essence of life" which shows terrible life of Iranian farmer of poet's period time, who lives in bereavement.

-    "Waves of life" which shows attention of poet to pains of painstaking of society that this poetry is as an example in this paper.

Waves of life

An oppressed farmer all the time in the world

                        Worked so much and didn't get any profit of the world

Spring passed and fall passed too

                        This poor personal didn't know about their passed

Someday when branch of trees began green

                        He had not anything even torn clothes

Someday, when nightingale made a nest in the garden

                        He had a nest on the corner of cage

Someday when raindrop fall from cloud's eye

                      He had not anything except a broken heart and current tear [3]

 

-    In "Ali and Aghil" poetry he mentions the regarding rights of oppressed and equality of humans rights in getting income of treasury.[4]

The other of his poetries with social background is as below:

-    "Ali Omid" in Chalangar journal, number 89, 1330, first year.

-    "Season of flower" in Chalangar journal, number 111, page 4.

-    "To teacher of morality of society" in Mostahkam journal, number 1, page 5, 1329/6/9.

-    "Damn on killer of Ali asghar" in Chalangar journal, number 54, first year, page 1, 1330/8/17.

-    "Hospitality" in Tofigh journal, number 1, page 2, 1326/7/16.

-    "Right and account" in Golagha journal, number 31, fourth year, page 6, 1372/8/13.

Social couplet poems:

-    "Our victory was certain" in Chalangar journal, continued number 137, second year, page 3.

-    "Coat and trousers" in Chalangar journal, number 13, page 1, 1330/3/9.

-    "Fetr feast" in Chalangar journal, number 21, first year, page 1, 1330/4/13.

-    "King and hunt" in Arak newspaper, number 727, page 2, 1319/6/3.

-    "Night of feast" in Chalangar journal, number 105, second year, page 1, 1330/12/26.

-    "New Moslem" in Chalangar journal, number 49, first year, page 1, 1330/7/6.

-    "Boarding houses" in Chalangar journal, number 34, first year, page 4, 1330/5/31.

-    "Soviet film" in Chalangar journal, number 38, first year, page 1, 1330/6/11.

-    "Congratulation" in Chalangar journal, number 9, first year, 1330/2/12.

-    "Worker's festal" in Chalangar journal, number 3, page 2, 1330/1/1.

-    "Celebration of May" in Chalangar journal, number 117, page 1, 1331.

Social Odes:

-    "Cold period" in Tofigh journal, number 4, twenty eighth year, 1328/9/3.

-    "Evolution" in Tofigh journal, number 13, page 5, 1328/11/6.

 

B) Satire works

1-Multiple Poetry:

-     "Haft sin" in Tofigh journal, number 20, page 4, 1327/1/1.

 

2- Lyric poem:

-     "He knows" in Tofigh journal, number 11, page 3, 1328/10/15.

-     "We have fun" in Tofigh journal, number 13, page 3, 1328/11/6.

-     "Moonlight night and ragged cloud" in Golagha journal, number 8, second year, page 5, 1370/3/7.

-     "How it was good" in 17 monthly Golagha journal, number 10, second year, page 3, 1371/10/3.

-     "He displays" in Tofigh journal, number 35, twenty sixth year, page 8, 1327/4/30.

-     "Accompanying of fast" in Tofigh journal, number 37, twenty sixth years, page 8, 1327/5/20.

-     "Ice water" in Tofigh journal, number 37, twenty sixth years, page 8, 1327/5/27.

-     "Hey private sector" in Golagha journal, number 13, fifth year, page 6, 1373/4/9.

-     "No stopping" in Tofigh journal, number 42, page 4, 1345.

-     "Herculean task" Salnameh thirty ninth Tofigh year, number 1, page 6, 1338/12/26.

-     "Workless" in Golagha journal, number 30, fourth year, page 6, 1372/9/6.

-     "Dizin" in Golagha journal, number 41, forth year, page 6, 1372/10/23.

-     "In every second" in Golagha journal, number 5, fifth year, page 6, 1373/2/8.

3- Implication:

-     "At the time of fall" 14 monthly Golagha journal, number 7, second year, 1371/7.

4- Couplet poems:

-     "Four years old clothes" in Golagha journal, number 94, first year, page 4, 1330.

-     "For breakfast" in Arak journal, number 741, page 2, 1319/8/25.

-     "Presidency of the work" in Golagha journal, number 5, first year, 1330/1.

-     "Broth" in Chalangar journal, number 63, first year, page 4, 1330/8/9.

-     "Cleaning the house" in Chalangar journal, number 3, third year, page 1-2, 1331/12/28.

-     "Behest" in Golagha journal, number 18, second year, 1370/5/29.

-     "Don’t deceive you" in Mostahkam journal, number 45, page 2, 1329/6/16.

-     "Charge of education" in Golagha journal, number 44, fourth year, page 6, 1372/11/14.

-     "United Nation" in Golagha journal, number 36, fourth year, page 6, 1372/9/18.

-     "No entry" in Golagha journal, number 11, fifth year, page 6, 1373/3/19.

5- Fragment:

-     "Bat of anathema" in Tofigh journal, number 14, page 4, 1326/11/21.

-     "Cheating" in 16 monthly Golagha journal, number 9, second year, 1371/9.

-     "Eatable" in Golagha journal, number 7, fifth year, page 6, 1373/2/22.

6- Ode:

-     "Hey boy" in Tofigh journal, number 3, page 3, 1328/8/26.

 

Conclusion

With review and reflection in the works Abootorab Jali, no doubt he can be count as one of best poetry and literature masters the along with writing serious poems in the form of sonnets, ode, Masnavi, paragraph composite-tie and … in Irony and satire field one of the pioneers and well-known Iranian satirist. His immortal works, including religious stories of Moses (AS), Ebrahim (AS) and Ali (AS) that have been written in the form Masnavi indicating struggles, sacrifices and excessive of great men in advocacy of oppressed people of community who the oppress and injustice breaks their necks, they have arose and resurrected.

They assist the people who erode under the wheel of tyranny and oppression and save them that to play the full their humanitarian mission. Also the story of Hosseyn korde Shabestari (the second valiant) in the form of the Masnavi poem that it is written with satire language and Hosseyn kord stands against oppressors to defend social rights of oppressed people.

Professor Abootorab jali from the early of teens and even in age always was a searching and struggle poet in writing, compose of poem and satire. He was an expressive language for the people of his era and his pleasant prose and sweet poems is located in Iranian interest. His pleasant subjects originated from people and community that the obvious examples of them can be observed in publications "dread freedom", "Arak nameh" and in books "Davalpa" and "untimely rooster". His satire in many cases is the political and social language, that the poems in this field have been composed in Chalangar, Tofigh, Golagha publications and … .

This great teacher spent nearly seventy-five precious years of his valuable life in the service of Persian poetry and literature and he has compared with Gods of gold and power and deception.  He has advocated suffering and oppressed people in his community and according what he said "satire likes the sweet glaze neutralizes the bitterness of truth" God blesses him and give his mercy.

 

Footnotes

[1] Simaye Shaeran, p 116.

[2] Iran's contemporary famous speakers, p 998.

[3] Simaye Shaeran, pp 116, 118.

[4] Iran's contemporary famous speakers, p 1003.

 

Sources

[1] Kermani, Saber, Simaye Shaeran, Eghbal edition and publication third edition, 1380.

[2] Borghaei, Seyed Mohammad Bagher, Iran's contemporary famous speakers, second volume, Khorram publication, first edition, 1373.

[3] Different numbers of Chalangar, Tofigh, Mostahkam, Golagha publications, and Arak newspaper.

 

Good luck

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جل، ،
:: برچسب‌ها: بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جلی,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن

باسمه تعالی

دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن

چکیده :

علی (ع) آگاه به اسرار آیات الهی است. علم او از وحی و الهام حق سرچشمه گرفته و آموزگار نخستین عالم بشریّت، شأن نزول و تأویل و تفسیر آیات را به او آموخته است. حامل وحی و هادی هُدا، همۀ علوم اوّلین و آخرین را به علی (ع) آموزش داده است. قرآن در قلب علی (ع) است همان گونه که بر قلب پیامبر بشیر و نذیر نازل گردید، تفسیر سر برافراشته علی (ع) از صحیفه ی نور، ثمین و ثاقب و پُرثمر است. علی (ع) قرآن ناطقی است که مفسّر و مبیّن و مدرّس علوم قرآنی است. علی (ع) همچون غوّاصی در دریای بی کران کتاب خدا سباحت می کند و گوهرهای گرانقدر تأویل آیات را برای هدایت انسانها به ارمغان می آورد. او می داند که آیات قرآن درباره کی و چه مقدار و به چه شأن نزول با چه شرایط و چه مکان و برای چه موضوع و در حضور چه کسی و با چه شرایطی نازل شده است. او قادر است برای اهل تورات به تورات آنها و برای اهل انجیل به انجیل آنها و برای اهل زبور به زبور آنها و برای اهل قرآن به قرآن حکم دهد و قضاوت کند و ذرّه ای از  حقیقت علمی و حکمی تجاوز ننماید. او با شعاع دانش خود با تأویل آیات الهی دلهای افراد مشتاق را رخشان و آنان را شیفته و شیدای شهد تفسیرات و تشریحات خود می کند.

اهل بیت (ع) که از انوار علم الهی بهره مندند، در تفسیر کلام کریم صباوار مصداق راستین و صادقی از نافه گشایان گیسوی گرانقدر قرآنند. آنان با شگفتی شورآفرینِ سخن، شمیم شامّه نواز معارف عالمتاب کتاب کامل کردگار توانا را از بطن آن بیرون کشیده و به اطراف و اکناف جهان می پراکنند. آنان حقایق نقلی، عقلی و حقیقی فرقان قایم را موی شکافانه تفسیر و تشریح می کنند و دروازه های درک و فهم سعادت و رستگاری انسانها را
می گشایند. از میان اهل بیت (ع)، دیدگاه حضرت علی (ع) را که درگاه دانش نبوّت و مُبیّن امّت است، در تأویل تنزیل ذوالجلال موردنظر قرار می دهیم، زیرا پیامبر جهان پناه اسلام بارها بیان داشته که «من بر تنزیل قرآن و علی بر تأویل آن با کفّار می جنگیم». پیکار علی (ع) با سردمداران سودجوی مسندطلبی است که صحیفه حکیم را به میل و دلخواه خود تأویل و تفسیر به رأی می کنند و هر جا که عشقشان کشید، مناسب با شهوت و شیفتگی و مطابق با شرایط تمایلات خویش به تأویل بلاغ مُبین می پردازند.

هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر حبل حکمت است که خود قرآن ناطق و سیراب شده ی سرچشمۀ وحی و الهام می باشد. علی (ع) از آبشخور علم پیامبر (ص) نوشید و خداوند قرآن را در قلب او جمع نمود، همان گونه که به قلب پیامبر (ص) نازل کرد. او دانشمندترین بشر پس از منجی بشریّت است. اگر علی (ع) نبود شاید برای همیشه معارف منیع کتاب عدل الهی بدون تفسیر می ماند.

پس علی (ع) قافله سالار رستگاران و نگهبان دین و قرآن از تحریف و تأویل گمگشتگان است.

 

         من ا... التّوفیق

1- زهرا خلفی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

2- ندا زرعی کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن، ،
:: برچسب‌ها: دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها

باسمه تعالی

نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها

مقدّمه

نماز نهال نیکی ها را در دل انسانها پرورانده، سدّ سدیدی در برابر پلیدی و پَلَشتی ها می افکند. ریسمان استوار دوستی و صفا میان مسجود و ساجد، نماز و نیایش است. نماز نشان گر نیازمندیهای مملوک به مالک و مظهر عبودیّت و اظهار خضوع و خشوع بنده مسکین و مستکینی است در برابر قادر و قاهری مقتدر. نماز والاترین مرتبه ی سپاس و ستایش مرحوم از رحیم است. نماز عالی ترین عامل انسانیّت است که انسان را از رکود و خمود و سکون به تموّج و تحرّک وا می دارد. نماز معراج مؤمن است و او را از زندان تنگ ناسوت در اقیانوس بیکران لاهوت غوطه ور می سازد. نماز پرواز روح است از دنیای نفسانی به مبدأ هستی و در این پرواز، منیّت ها در مرداب فنا غرق شده، انسان سبکبال و سبک سیر در سپهر سرمدی بال و پر می زند.

در این تحقیق نماز را از دیدگاه قرآن، پیامبر اسلام (ص)، ائمّه اطهار و بزرگان جهان مورد بررسی قرار
می دهیم.

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها، ،
:: برچسب‌ها: نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


نماز و نیایش

باسمه تعالی

نماز و نیایش

مقدّمه

نماز نهال نیکی ها را در دل انسانها پرورانده، سدّ سدیدی در برابر پلیدی و پَلَشتی ها
می افکند. ریسمان استوار دوستی و صفا میان مسجود و ساجد، نماز و نیایش است. نماز نشان گر نیازمندیهای مملوک به مالک و مظهر عبودیّت و اظهار خضوع و خشوع بنده مسکین و مستکینی است در برابر قادر و قاهری مقتدر. نماز والاترین مرتبه ی سپاس و ستایش مرحوم از رحیم است



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، ، ،
:: برچسب‌ها: نماز و نیایش,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


:: پنجمین کتاب منتشر شده از اینجانب:
:: زن در قرآن (انگلیسی)
:: بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی
:: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
:: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
:: ویژگی های بارز شهید ثالث
:: زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام
:: « انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »
:: کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی
:: مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه
:: عدالت و ارزشهای انسانی در عصر جهانی شدن
:: همسر آزاري و خشونت خانواده
:: نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن
:: پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي
:: سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی
:: رباعیات
:: نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 13 صفحه بعد





به وبلاگ من خوش آمدید




:: ارديبهشت 1403;
:: تير 1402;
:: خرداد 1396;
:: مهر 1394;
:: شهريور 1394;

آبر برچسب ها

دانشگاه , زهرا خلفی , الگو , رفتار , پیامبر , قرآن , دشمن , شناسایی , سیره معصومین , اسلام , دشمنان ایران , رهبر , دانلود , دانلودکتاب , دانلودمقاله ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by zahrakhalafi